Культура Месопотамії.
У Передній Азії особливо зручною для землеробства була природно-історична область між Тигром і Євфратом, яку стародавні греки називали Месопотамією (Міжеріччям).
Саме тут зародилася характерна для Стародавнього Сходу сільськогосподарська цивілізація й створилися ранні форми державності (IVтис. до н.е.).
Завдяки землеробському таланту шумерів Месопотамія перетворилась у квітучий край. Густа мережа зрошувальних каналів і ретельна обробка землі давала змогу одержувати багаті врожаї.
Були розвинуті ремесла, торгівля, будівництво.
Існувало досконале ювелірне мистецтво. Тут вперше в світі було одержане кольорове скло.
Шумери досягли багатьох культурних звершень, які стали важливим надбанням світової цивілізації.
Вони удосконалили піктографічну писемність і всередині IV тис. до н.е.) створили більш зручний клинопис, склали перші астрономічні календарі та правові кодекси, започаткували в літературі епос міфологічного змісту.
Тут була винайдена арифметика і зародилася геометрія, для обчислення використовувалися таблиці множення, дроби, квадратні та кубічні корені.
Завдяки торговельним та міждержавним зв’язкам культурний вплив шумерів поширювався на сусідні країни і народи, особливо на Малу Азію, Закавказзя, Єгипет.
Заклали вони основи і для культурного розвитку своєї спадкоємниці у самій Месопотамії, якою з ІІ тис. до н.е. стала цивілізація Вавілону.
Цю державу, яка проіснувала до VI ст. до н.е. створили завойовники Месопотамії – кочові племена аморитів.
Спорідненість шумерської та вавілонської культури ґрунтувалася, насамперед, на особливостях світосприймання релігійних віруваннях та міфологічних уявленнях жителів Месопотамії, пов’язаних з обожненням природи.
Досягнутий шумерами високий рівень культури та багатовіковий досвід суспільно-політичної організації сприяли появі ретельно розроблених юридичних норм для усіх сфер життя.
Першим законодавцем в історії людства був Уруінімгіна (остання третина ІІІ тис. до н.е.) − правитель Лагаша, який склав і запровадив найстаровинніший правовий кодекс.
Шумерське право згодом стало зразком для складання законодавства наступних цивілізацій як у самій Месопотамії, так і в сусідніх країнах.
Зокрема, відомим прикладом його вдосконалення є кодекс старовавілонського царя Хаммурапі (І пол. XVIII ст. до н.е.).
Культурна спадщина Шумеру і Вавілону значною мірою була сприйнята на Близькому Сході.
Своєрідність і вишуканість мистецтва Шумеру і Вавілону багатство та досконалість художніх прийомів створених тут релігійно-міфологічних епосів були продовжені іншими цивілізаціями – халдейською, ассірійською, урартською, сірійською, хеттською, фінікійською, іудейською.
Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 761;