Феномен ахроматизації кольорів. Доповнюючі кольори. Кольоровий контраст. Колірне сімейство

Колірний ряд І.В. Гете ґрунтується на забарвленості кольорів як наслідку механічного змішування фарб. Однак результати механічного та оптичного поєднання кольорів не завжди однакові. Змішування, наприклад, жовтої та си­ньої фарби дає зелений колір. А от при просторовому поєднанні цих барв ви­никне явище ахроматизації. Ахроматизація - це знищення властивої хрома­тичним кольорам забарвленості і набуття ними сірого чи білого кольору. Присуміжному просторовому розміщенні цих барв людина сприйматиме предмет сірим або білим у залежності від площі жовтої і синьої поверхонь та його віддаленості від спостерігача.

Для кожного хроматичного кольору існує інший, оптичне поєднання яких призводить до їх ахроматизації. Кольори, які втрачають при поєднанні між собою притаманне їм забарвлення, називаються доповнюючими або додатковими.Так, якщо розмістити поряд червону та зелену цятки і подиви­тися на них здалеку, то вони здаватимуться сірими. Оранжевий і блакитний, блакитно-зелений і червоний, блакитний та жовтогарячий, синій і жовтий, зе­ленувато-жовтий та фіолетовий, зелений і пурпуровий, лимонно-жовтий і уль­трамариново-синій є комбінаціями доповнюючих кольорів.

У колористичному крузі доповнюючими вважаються кольори, що протилежні один одному: жовтий і фіолетовий, синій та оранжевий, чер­воний і зелений.При їх змішуванні в однакових пропорціях отримується сі­рий колір. При різнопропорційному поєднанні знижується інтенсивність барви, виникає її сіруватий відтінок. Наприклад, поєднання оранжевого і синього дає кольори: кофе з молоком, королівський синій, волошково-голубий, оранжево-червоний. Змішування жовтого та фіолетового спричиняє появу фіалково-синього, бурячкового, темно-рожевого, гірчичного кольору, кольорів верблю­жої шерсті та яєчного жовтка. При поєднанні червоного і зеленого виникають темно-червоний, горіхово-коричневий, кофейно-коричневий, нуга-коричневий, оливково-зелений, мохово-зелений, хвойно-зелений кольори.

Особливістю доповнюючих кольорів є те, що при розміщенні поряд вони підсилюють один одного, і тому здаються більш яскравими. їх композиції ви­кликають у споглядаючого внутрішню напругу. Особливо, якщо це чисті ко­льори. Тому комбінації чистих барв, наприклад, краще не використовувати при декоруванні офісу, торгової площі чи жилого приміщення. Але вони будуть доречними в рекламному дизайні чи при створенні дитячого одягу. Однак при використанні інтенсивних, чистих доповнюючих кольорів треба дотримува­тись деяких правил:

• інтенсивні тони (особливо теплі - червоний і жовтий) можна застосо­вувати тільки для нанесення на невеликі за площею поверхні, щоб не виклика­ти роздратування у людини, котра буде їх розглядати;

• жовта і фіолетова барви мають займати по відношенню одна до одної площу у пропорції 1:3;

• при комбінації синього та оранжевого кольорів необхідно дотримува­тись відношення 2:1;

• оптимальне поєднання червоного та зеленого тонів - 1:1;

• використання декількох комбінацій із чистими доповнюючими кольо­рами може порушити колористичний баланс, тому подібних поєднань барв у дизайні бажано уникати;

• людина стомлюється від споглядання інтенсивних доповнюючих ком­бінацій і не може довго їх розглядати, тому їх треба обережно застосовувати, наприклад, ними краще не фарбувати стіни та стелю приміщення.

Більш популярними у дизайні є комбінації з неінтенсивними доповнюю­чими кольорами. Вони менше підсилюють один одного, і тому є більш принад­ними для людини. Так при пофарбуванні стін перевагу слід надавати теплим пастельним тонам і напівтонам. Найбільш поширеною нині є комбінація пасте­льних червоного і зеленого кольорів. Найчастіше її застосовують у дизайні інтер'єру та рекламі.

Однак використання доповнюючих кольорів завжди вимагає певної обачності, врахування нетотожності механічного та оптичного поєднання різ­номанітних барв. Особливо, коли потрібно створити рекламний макет засоба­ми комп'ютерної графіки, що згодом буде поліграфічно відтворюватись, або коли треба декорувати приміщення чи розробити нову модель тканини. Як приклад, наведемо такий випадок. Одна іноземна фірма замовила текстильни­кам декілька партій тканин і відмовилась згодом їх прийняти. Було замовлено тканину: з чорним візерунком на фіолетовому тлі, чорним - на червоному, чор­ним - на блакитному. Судовий позов замовника було відхилено, хоча в реалі­зацію товар не поступив ось із якої причини. На червоному полі чорний візе­рунок видавався блакитно-зеленкуватим, жовтуватим він був на фіолетовому тлі, а на блакитному справляв враження жовтогарячого. Причиною цього стало явище одночасного кольорового контрасту. Чорний колір під впливом барви поля тканини набував відтінку кольору, доповнюючого тон фону. Фірма-замовник не врахувала властивості доповнюючих кольорів при замовленні барв­ників тканини.

Контраст кольорів(від франц. contrastle - "протилежність") є підсилен­ням інтенсивності, насиченості їх забарвлення при просторовому суміж­ному розміщенні.Це явище грунтується на фізіологічних основах зору люди­ни та фізико-оптичних властивостях барв.

Коли два доповнюючі кольори знаходяться поряд, то вони стають яскра­вішими. Так, червоний квадрат буде більш яскравим на зеленому фоні, ніж на жовтому, оскільки зелена барва для нього є доповнюючою. Вона підсилить його інтенсивність. Або якщо невеликий за площею візерунок ахроматичного кольору розташувати на певному кольоровому тлі, то ним набудеться відтінок, котрий наближатиметься до доповнюючого тону цього фону. Наприклад, сірий квадрат, розміщений на червоному аркуші паперу, здаватиметься зеленим, на синьому - жовтим, на зеленому він, немов би, почервоніє. Подібне явище на­зивається одночасним контрастом кольорів.

Особливо він проявляється при значній площі фону по відношенню до вкраплення доповнюючого чи ахроматичного кольору. Чим більшою вона бу­де, тим сильніше барва фону впливатиме на кольорову поверхню вкраплення. Подібний ефект спостерігатиметься і тоді, коли кольорова поверхня оточена фоном, схожим до неї за світлістю.

Існує також явище послідовного колірного контрасту. Подивимось де­який час на негатив фотографії, а потім на стіну. Там побачимо протилежну за забарвленням фігуру. Або ж візьмемо аркуші синього та білого паперу. Якщо протягом 20-30 секунд пильно дивитися в центр першого і згодом перевести погляд на інший, то папір здаватиметься не білим, а оранжевим. Червона поверх­ня буде в такому випадку сприйматися як смарагдово-зелена.

Кожного разу після розглядання однотонної кольорової фігури на білому тлі виникає її послідовний негативний образ. Колір, що виникає внаслідок послідовного колірного контрасту при спогляданні якоїсь барви, є контраст­ним по відношенню до неї. Контрастні пари при їх суміжному поєднанні під­силюють інтенсивність один одного.

Зорове відчуття, що залишається від подразника, котрий перестав діяти на глядача, називається його послідовним образом. Ним є, наприклад, світлове коло, якщо в темряві покрутити ліхтариком. Послідовний образ, який за кольо­ром чи світлістю відповідає подразнику, є позитивним. У випадку протилеж­ності подразнику, він сприйматиметься як негативний. Таке явище зумовлю­ється тим, що зорове відчуття ще деякий час продовжує існувати по тому, як подразник перестав діяти на людину. Так однотонно забарвлена поверхня предмета скраю здається світлішою, коли розташована поряд із темною, і на­впаки. Це явище отримало назву крайового контрасту. Він особливо посилю­ється при розсіяному освітленні предмета.

Крім контрастних, розрізняються також близькі або споріднені кольо­ри - барви, які в колористичному крузі розміщуються поряд. Між собою спорідненими є кольори: синій і зелений, синій та фіолетовий, фіолетовий і червоний, червоний та оранжевий, оранжевий і жовтий.

Колористичний круг утримує декілька груп споріднених барв: жовто-червону, жовто-зелену, синьо-червону та синьо-зелену. Це чотири кольорові сімейства. Колірним сімейством вважається низка споріднених кольорів. Так зелений, синій, фіолетовий - це елементи одного сімейства кольорів. їх поєднання принадні для людини, викликають у неї позитивні емоційно-почуттєві стани, заспокоюють її. Ще більш приємними й вишуканими є гама споріднених напівтонів (відтінків кольору), наприклад, червоно-фіолетового і синьо-фіолетового, оранжево-червоного та жовто-червоного тощо. У живописі та дизайні низку гармонійно пов'язаних відтінків кольору називають ко­лірною гамою(від грец. гама - "суміш").

Поєднання близьких тонів і напівтонів єгармонійним, тому його широ­ко використовують в оздобленні одягу, декоруванні інтер'єру та рекламі.

Важливими фізико-естетичними властивостями кожного кольору є його насиченість та світлість. Ступінь інтенсивності кольору без домішок ахрома­тичних барв називається його насиченістю.Іншими словами, це ступінь від­мінності певного кольору від сірого, котрий однаковий йому за інтенсивністю.

Насиченими є спектральні кольори, вони дуже яскраві та інтенсивні. Але насиченість жовтої, зеленої", блакитної барв є меншою, ніж у червоної, синьої та фіолетової. Чисті кольори, отримані через змішування барв у пропорції 1:1, теж завжди насичені. Тому їх необхідно завжди обережно використовувати. Пофарбований чистою барвою предмет зразу привертає увагу і не викликає, як правило, позитивного реагування у дорослої людини. Наприклад, створений на такій основі інтер'єр не дає відчуття затишності. Він може, навіть, викликати стан тривоги, дискомфорту, відрази у людини, котра змушена тривало в ньому перебувати. Більш принадними в житловому інтер'єрі вважаються кольорові комбінації, зроблені на основі домінування ахроматичних чи доповнюючих кольорів.

Оптична світлість є здатністю поверхні об'єкта переважно відбивати частину падаючого на неї світла, а колористична світлість - це ступінь освітлення фарби білим кольором або затемнення чорним.Освітлюється тон за допомогою білої барви. Так сірий колір є поступовим послабленням бі­лого чорним. У ньому можуть біти різні відтінки внаслідок різної кількості білої домішки: світло-сірий, середньо-сірий, темно-сірий. А рожева барва є освітленою червоною. При додаванні до синьої фарби білила отримується бла­китний колір, до фіолетового - бузковий.

Сильно освітлений білим тон або напівтон називається світлим.Найбільш освітленими є пастельні барви - бліді і майже білі. Звичайно, не іс­нує різкої межі між звичайним світлим і пастельним тоном. Колористичне сприйняття має суто індивідуальний характер. Для однієї людини вже ваніль­но-жовтий тон є пастельним, а для іншої таким буде лише хризантемно-жовтий.

Колір можна змінити, зробивши його більш насиченим і менш яскравим, завдяки затемненню чорним кольором. Отриманий внаслідок додавання чор­ної барви колір називається темним тоном.Наприклад, завдяки змішуванню з чорним оранжевого кольору отримується коричневий, поєднання його із зе­леним дає темно-зелений тон, а додавання до червоного утворює темно-червоний колір. Усе це темні тони.

У дизайні колір відіграє роль провідного елемента при художньому конструюванні, художньому моделюванні, модернізації, стилізації чи декору­ванні будь-якої предметної рукотворної форми. Дизайнер найчастіше викорис­товує вже наявні предметні форми, котрі він покликаний естетично облагородити. Як правило, він ними маніпулює, надаючи певного просторового поло­ження чи якогось забарвлення. У дизайні при появі нового, оригінального сти­лістичного рішення готової предметної форми чи творенні докорінно нової фахівець, в основному, має справу не зїх механічним, а зоптично-просторовим колористичним рішенням.








Дата добавления: 2015-08-26; просмотров: 2704;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.007 сек.