Цікаво знати. Використання в українському середньовічному живопису різних кольорів було не випадковим
Використання в українському середньовічному живопису різних кольорів було не випадковим. Кожен колір щось символізував. До того ж існувала певна ієрархія барв. Найвищою вважалася золота, або жовта, що символізувала небесне царство. Так, золотаве тло мозаїк та ікон, німби навколо голів святих свідчать, що зображена особа перебуває на небі. Що ближчий колір до золотого, то він вагоміший. Білий колір означав Преображення Господнє - той стан, коли земна людська природа перетворюється но чищу, духовну, синій — небесну твердь, блакитний і зелений - усе земне. Особливе значення н усьому християнському мистецтві належить пурпуровому кольору {поєднанню червоного з синім, блакитним або фіолетовим), який за античних часів символізував царську владу. Хітон на Христі був пурпурового кольору як символ його божественного, царського походження, а гіматій {плащ) мав блакитне забарвлення і символізував його земну природу. Навпаки, в одязі Божої Матері хітон зображували блакитним або зеленим, а мафорій - пурпуровим.
Червоний колір мав подвійний зміст. З одного боку, він символізував божественну енергію, життєдайну силу й перемогу, як, наприклад, в образах святих воїнів (Юрія Змієборця, Дмитра Солунського та ін.), з іншого - в червоному одязі зображували святих мучеників, які пролили кров за віру Христову. Самого Ісуса Христа часто зображували не в пурпуровому, а саме в червоному хітоні, ніби підкреслюючи значення пролитої ним крові заради порятунку роду людського. Єдиний колір у символіці християнського мистецтва з негативним значенням ~Jipj)r ний. Це знак скорботи та пекла. Іконописці його використовували рідко, переважно в зображеннях Страшного Суду {за кн. Д. Степовика «Історія української ікони Х-ХХ століть». - К.: Либідь, 1996).
Дата добавления: 2015-02-10; просмотров: 743;