Цікаво знати
Технологія створення мозаїк була досить складною. Спочатку на стіну накладали перший, підготовчий, шар тиньку. На нього клали другий, на який наносили контури зображення. Потім накладали третій шар, швидко покривали зображення фарбами і, доки розчин не закам'янів, вдавлювали в нього кубики різнокольорової смальти.
Смальту варили в спеціальних посудинах {тиглях), домішуючи в розплавлене скло барвники — свинець, мінеральні фарби тощо, потім розливали на відшліфовану поверхню, а коли вона застигала — кололи на кубики. Кубики робили різних розмірів - з маленьких викладали обличчя, руки, ступні ніг, з більших — одяг, тло, предмети. Наприклад, у мозаїках Софії Київської використано величезну кількість відтінків смальти: зеленої 34 відтінки, жовтої — 23, червоної - 19, золотої та коричневої - по 25, синьої -21, срібної — 9, пурпурової - 6. Загалом палітра софійських мозаїк налічує близько 180 відтінків (за кн.: Асеев Ю. С. Мистецтво Київської Русі. ~ К., Мистецтво, 1989).
Розписи Софійського собору є своєрідними ілюстраціями до Святого Письма. Це євангельські та біблійні сюжети, «житія» Святого Георгія та архангела Михаїла.
Однак релігійним темам присвячено не всі фрески. На стінах центральної частини собору, під хорами, було створено велику композицію із зображенням сім'ї князя Ярослава Мудрого. На жаль, більша частина її втрачена. Унікальні розписи на світські теми розміщені й на стінах веж собору. Найбільше серед них сцен полювання - улюбленої князівської розваги. Зображено також борців, жонглерів, скоморохів, музик, які грають на різних інструментах. Цікаві сцени з життя візантійського імператора, зображення Константинопольського іподрому, заповненого глядачами. Серед них - руська княгиня Ольга, яка перебувала в імператора в гостях.
Велике значення в оформленні інтер'єру Софії Київської мають орнаменти, виконані у техніці як фрески, гак і мозаїки. Орнаменти об'єднують сюжетні композиції, підкреслюють архітектурні деталі, надаючи всій споруді особливо святкового та ошатного вигляду. Внутрішній простір собору сповнений таємничого сяйва. Промені Світла, що проходять крізь довгі вузькі вікна під головною банею, відблискують на золотому тлі мозаїк. Благородні приглушені тони блакитної, зеленої, коричневої, жовтої барв утворюють єдиний урочистий ансамбль. Подібно до церковних піснеспівів, що колись лунали в стінах собору, він підносить душу людини, викликає в НЄЇ високі почуття.
Фрагменти монументального живопису епохи Київської Русі збереглися тасож в інших пам'ятках архітектури. Найбільшу цінність становлять фрески XII ст. в Кирилівській церкві у Кисні. Вони свідчать про подальший розвиток цього виду мистецтва, високу майстерність їх виконавців.
Дата добавления: 2015-02-10; просмотров: 789;