Умови походження та модифікації етносу
Зосереджуючи увагу на проблемах становлення або зміни етносу, за-
значимо, що нема в історії випадків, коли етногенез, тобто формування
того чи іншого етносу, відбувався за якимось єдиним правилом.
Ряд учених-етнопсихологів намагались складний процес етногенезу
народів втиснути у схему, за якою вони начебто пройшли такий шлях:
племінні союзи -- народності -- нації.
Але, як справедливо зазначає Л. Шкляр, як немає народів, які про-
йшли усі рівні суспільно-економічних формацій, так немає (хіба що за
рідкісним винятком) націй, які пройшли всі стадії етногенезу -- від ро-
доплемінної спільності до національних утворень [47].
Цікавим прикладом, який ілюструє складність не тільки схематичної
побудови процесу етногенезу, а й відтворення реального етногенезу кон-
кретної нації, може бути дискусія, що виникла щодо етногенезу україн-
ської нації. Ця дискусія так і не завершилась. Згідно з однією версією ук-
раїнський етнос з'явився у період феодального роздроблення, на руїнах
Київської Русі приблизно у ХІІІХІV ст. Водночас відбувався етногенез
і російської нації.
Інша версія склалась на рубежі ХІХХХ ст. і, згідно з нею, україн-
ський народ -- прямий спадкоємець культури Київської Русі, а його ет-
нічні корені сягають в епоху скіфів і сарматів, антів та гунів і навіть кель-
тів. Її підтримували видатні українські історики М. Костомаров і М. Гру-
шевський, її й сьогодні підтримують українські патріоти. Але ця версія
ще у ХІХ ст. зазнавала жорсткої критики з боку державної школи імпер-
ської історіографії за "сепаратизм", тобто відхід від ідеї східнослов'янсь-
кої єдності. Критикується вона і зараз з боку російських історіографів.
Так, Л. Гумільов охарактеризував згадану версію як прояв "войовничого
провінціоналізму ", що в перекладі на мову психології може означати
те, що українці, переймаючись комплексом меншовартості, створюють
дуже амбітні теорії свого походження, і це є не що інше, як процес гі-
перкомпенсації цього комплексу. Отже, крапка в цій дискусії ще не по-
ставлена.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 1969;