Загальна структура програми на мові С

Оголошення глобальних змінних тип_значення_що_повертається main(список параметрів) { послідовність операторів } тип_значення_що_повертається f1(список параметрів) { послідовність операторів } тип_значення_що_повертається f2(список параметрів) { послідовність операторів } . . . тип_значення_що_повертається fN(список параметрів) { послідовність операторів }
 

Головна функція може мати наступні варіанти запису:

int main()

{

тіло функції з командою

return 0;

}

або

void main()

{

тіло функції;

}

У першому варіанті запису функція починається з цілого типу int та імені. В другому варіанті функція починається з “порожнього” типу void, який означає, що функція не буде повертати жодного значення. Функція в обох прикладах не має параметрів, тому за її ім’ям розташовуються порожні круглі дужки (). Тіло функції, яке записується в фігурних дужках {}, містить команди та виклики інших функцій. Команди відокремлюються одна від одної символом «;». Оператор повернення з функції return перериває виконання функції, і в першому прикладі він повертає певне ціле значення (нульове значення в разі успішного завершення програми, ненульове – у разі помилки в програмі).

 

1.3. Директиви препроцесора. Директиви препроцесора – це інструкції для компілятора, які розширюють можливості середовища програмування. Всі директиви препроцесора починаються зі знаку #, кожна директива має бути написана в окремому рядку.

Наприклад, директива #include надає вказівку компілятору приєднати до програми програмний код із зазначеного файлу. Такі файли називають файлами заголовків (header-файлами, бібліотеками або модулями). Ім’я заголовкового файлу повинно бути взятим в подвійні лапки або кутові дужки. Наприклад:

#include <назва_файлу.розширення>#include "назва_файлу.розширення"Якщо ім’я файла міститься у кутових дужках, то пошук файла здійснюється у спеціальному каталозі файлів для включення (зазвичай каталог INCLUDE). Якщо ім’я файла взяте у подвійні лапки, то пошук файла ведеться у поточній директорії активного диска. Якщо пошук буде невдалим, то він продовжується у спеціальному каталозі для header-файлів. Другий спосіб зазвичай використовується для підключення власно створених файлів.

1.4. Коментарі. Коментар – це фрагмент тексту програми, який пояснює призначення частини коду чи програми і не впливає на виконання команд. Багаторядковий коментар повинен починатись з символів /* і закінчуватись символами */, наприклад:

/* це багаторядковий коментар */

Однорядковий коментар починається з символів // та закінчується в кінці рядка, наприклад:

// це однорядковий коментар

 

1.5. Типи даних. Стандарт С89 визначає п’ять основних типів даних, на основі яких утворюються інші типи: char – символьні, int – цілі, float – з плаваючою крапкою, double – з плаваючою крапкою подвійної точності, void – без значення. Обсяг пам’яті, який займається даним певного типу, та діапазон значень цих типів даних можуть бути різними для різних процесорів та компіляторів.

Базові типи даних, за виключенням void, можуть мати модифікатори: signed, unsigned, long, short. Модифікатор unsigned вказує на те, що дане приймає невід’ємні значення. Модифікатор signed вказує на те, що дане може приймати як додатні, так і від’ємні значення. В таблиці 1.1 наведено можливі комбінації типів даних мови С, їх мінімальні діапазони та розмір в бітах.

 

Таблиця 1.1 – Типи даних мови C

Тип Розмір в бітах Мінімальний діапазон
char від -127 до 127
unsigned char від 0 до 255
signed char від -127 до 127
int 16 або 32 від -32767 до 32767
unsigned int 16 або 32 від 0 до 65535
signed int 16 або 32 такий самий, як у int
short int від -32767 до 32767
unsigned short int від 0 до 65535
signed short int такий самий, як у short int
long int від -2 147 483 647 до 2 147 483 647
long long int від -(263-1) до (263-1), доданий стандартом C99
signed long int такий самий, як у long int
unsigned long int від 0 до 4 294 967 295
unsigned long long int від 0 до (264-1), доданий стандартом C99
float від 1E-37 до 1E+37, з точністю не менше 6 значущих десяткових цифр
double від 1E-37 до 1E+37, з точністю не менше 10 значущих десяткових цифр
long double від 1E-37 до 1E+37, з точністю не менше 10 значущих десяткових цифр

Символьний тип char – це множина символів кодової таблиці комп'ютера ASCII. Символьна стала – це один символ, взятий в лапки, або число у вісімковій, десятковій чи шістнадцятковій системі числення, яке є кодом символу у таблиці ASCII.

Наприклад:

char let1 = 'A', let2 = 0101, let3 = 65, let4 = 0x41;

В цьому прикладі змінні let1, let2, let3 та let4 отримали значення латинської літери 'A', оскільки 65, 101 та 41 – відповідно десятковий, вісімковий і шістнадцятковий коди символу 'A' (на початку вісімкового та шістнадцяткового кодів додаються префікси '0' та '0х' відповідно).

Приклад визначення десяткового ASCII-коду символу:

char let = 'A';

int c = let;

В результаті змінна с отримає значення 65.

Якщо специфікатор типу записати без наступного за ним базового типу, то передбачається, що він модифікує тип int, наприклад, специфікатори типів unsigned int та unsigned еквівалентні.

Базовий тип int за стандартом С89 передбачається за замовчуванням, тобто якщо явний специфікатор типу відсутній, то мається на увазі тип int. В стандарті С99 правила присвоєння типу за замовчуванням немає, він вимагає явного вказування типу int.

Для цілого типу можна використовувати специфікатор signed, проте при оголошенні цілого він передбачається за замовчуванням.

Тип void слугує, наприклад, для оголошення функції, яка не повертає значення. Цей тип буде розглянуто пізніше.

Перетворення типів. Якщо операнди мають різні типи, результат операції перетворюється до старшого типу:

- char та short перетворюються до int;

- float – на double;

- якщо один з операндів long double, то результат перетворюється до long double;

- якщо один з операндів long, то результат перетворюється до long;

- якщо один з операндів unsigned, результат перетворюється до unsigned.

Явне перетворення типу використовується для примусового перетворення значення одного типу даних до іншого і має наступний синтаксис:

(новий_тип) вираз;

Наприклад:

int a;int b = 10;char c = 50;a = (int)c * 2 - b; // змінна c перетворюється до типу int.

1.6. Змінні. Змінна – це іменована ділянка пам’яті, в якій зберігається значення, що може бути змінено програмою. В мові С імена змінних, функцій тощо називаються ідентифікаторами. Ідентифікатор є послідовністю з одного або декількох символів. Першим символом ідентифікатора може бути літера або символ підкреслення, наступні символи можуть бути літерами, цифрами або символами підкреслення. Верхні та нижні регістри символів розглядаються як різні, тобто number, Number та NUMBER є різними ідентифікаторами.

В мові С довжина ідентифікатора може бути будь-якою, проте не всі його символи будуть значущими. У стандарті С89 значущими є як мінімум перші 6 символів зовнішнього імені і перші 31 символ внутрішнього імені. Для стандарту С99 значущими є для зовнішнього ідентифікатора перші 31 символ, а для внутрішнього – перші 63 символи. За стандартом С11 кількість значущих символів ідентифікаторів визначається реалізацією компілятора.

 

Примітка. Зовнішні ідентифікатори (зовнішні імена) беруть участь у зовнішньому процесі компонування та позначають імена функцій і глобальних змінних, які використовуються спільно в різних вихідних файлах. Якщо ідентифікатор не бере участь в процесі редагування зовнішніх посилань, то він називається внутрішнім ім'ям. До таких імен належать, наприклад, імена локальних змінних.

 

Перед використанням всі змінні повинні бути оголошені за наступною загальною формою:

тип список_змінних;

Приклади оголошень:int c, n, k;short int ch;unsigned int y;double expense;

Змінні можуть бути оголошені всередині функції (локальні змінні), у визначенні параметрів функції (формальні параметри функції) та поза межами всіх функцій (глобальні змінні). Локальна змінна може бути використана лише всередині блоку, в якому її оголошено (блок програми – це описи та інстрцукції, взяті в фігурні дужки {}). Глобальні змінні можуть використовуватись в будь-якому місці програми. Формальні параметри функції – це змінні, які приймають значення аргументів функції.

Змінні можна ініціалізувати, тобто присвоювати їм початкові значення, у місці їх опису, наприклад:

int length = 45;

float diameter = 120.25;

сhar letter = ’a’;

Кваліфікатор const. Змінна, до якої в оголошенні застосовано кваліфікатор const, не може змінювати своє значення.

Наприклад:

const int a = 100;

Тут змінна a може бути використана у виразах, проте її значення змінити не можна.

 

1.7. Вирази. Вираз складається з знаків операцій та операндів. Операндом може бути константа, змінна або ім’я функції.

Арифметичні операції. Арифметичні операції мови С наведено в таблиці 1.2. Більшість операцій використовують два операнди, один з яких розташовується перед знаком операції, а другий – після (наприклад, операція додавання). Такі операції називаються бінарними. Унарні операції використовують лише один операнд (наприклад, унарний мінус). В мові С визначено також операцію, яка має три операнди (тернарну операцію) – операція ?:.

Таблиця 1.2 – Арифметичні операції мови С

Операція Зміст операції
- Віднімання, також унарний мінус
+ Додавання
* Множення
/ Ділення
% Остача від ділення (ділення за модулем)
-- Декремент, зменшення
++ Інкремент, збільшення

Операції додавання (+) та віднімання (–) можуть застосовуватись до цілих та дійсних чисел. В операціях множення (*) та ділення (/) операнди можуть бути будь-яких арифметичних типів. Якщо операція ділення (/) застосовується до цілого або символьного типів, то остача від ділення відкидається. Операція остача від ділення (%) застосовується лише до цілих операндів. Операція унарний мінус змінює знак операнда на протилежний. Приклади виконання операцій ділення та остачі від ділення:

int x, y;x = 5;y = 2;printf("%d ", x/y); /* результат 2 */printf("%d ", x%y); /* результат 1*/ x = 1;y = 2;printf("%d %d", x/y, x%y); /* результат 0 1 */

Примітка. Функція printf(), яку буде розглянуто пізніше, здійснює виведення даних на консоль.

 

Операція декременту (--) зменшує значення операнда на 1, операція інкременту (++) збільшує значення операнда на 1. Операції інкременту та декременту існують в двох формах – префіксній (коли знак операції інкременту або декременту записаний перед операндом) та постфіксній (коли знак операції інкременту або декременту записаний після операнду). Таким чином, вираз

x = x+1;може бути записаний в еквівалентній формі:++x; або x++;Аналогічно рівносильними є записи x = x-1; та --x або x--;.

Якщо знак операції інкременту (декременту) записаний у префіксній формі, то операція виконується до використання результату у виразі. Якщо у постфіксній, то у виразі використовується значення операнда до виконання операції інкременту (декременту).

Наприклад, результати виконання команди

x = 10;y = ++x;будуть такими: y = 11, x = 11.

Якщо ж використати постфіксну форму запису

x = 10;

y = x++;

то результати будуть наступними: y = 10, x = 11.

Пріоритет виконання арифметичних операцій. Пріоритет виконання арифметичних операцій наведено в таблиці 1.3. Операції, які мають однаковий пріоритет, виконуються зліва направо. Порядок обчислення може бути змінено шляхом використання круглих дужок, які надають операції або послідовності операцій найвищий пріоритет.

 

Таблиця 1.3 – Пріоритет виконання арифметичних операцій

 

Пріоритет Операція
Найвищий ++, --
- (унарний мінус)
*, /, %
Найнижчий +, -

Операція присвоєння. Загальна форма операції присвоєння наступна:

ім'я_змінної = вираз;

Вираз може бути константою або комбінацією складних операторів. Адресатом (ліва частина операції присвоєння) має бути об’єкт, здатний отримувати значення (наприклад, змінна, проте не функція і не константа).

Якщо у виразі використовуються змінні різних типів, здійснюється перетворення типів. Для операції присвоєння в такому випадку значення правої частини перетворюється до типу лівої частини.

Множинні присвоєння. Операція множинного присвоєння використовується для присвоєння одного й того самого значення багатьом змінним, наприклад:

x = y = z = 0;Наступний приклад демонструє використання таких присвоєнь:

#include<stdio.h>

void main()

{

int data1, data2, data3;

data1 = data2 = data3 = 100;

printf("\ndata1==%d\ndata2==%d\ndata3==%d", data1, data2, data3);

}Результат:

data1==100

data2==100

data3==100

Присвоєння відбувається справа наліво: спочатку зміна data3 отримує значення 100, потім зміна datа2 і нарешті data1.

В мові С також допускаються присвоєння виду:

a = (b = c = 1) + 1;

Використання таких присвоєнь демонструє наступний приклад:

#include<stdio.h>

void main()

{

int a, b, c;

a = (b = c = 1) + 1;

printf("%d %d %d", a, b, c);//результат 2 1 1

}

Складені операції присвоєння. Для скорочення написання запису використовується складене присвоєння. Складені операції присвоєння існують для всіх бінарних операцій. Будь-яка операція вигляду змінна = змінна знак_операції вираз;може бути записана у формі:змінна знак_операції = вираз;Наприклад, запис x = x+10;може бути поданий у формі:

x += 10;

Операції порівняння та логічні операції. Операції порівняння та логічні операції, визначені в мові С, наведено в таблиці 1.4. В якості операндів та результатів цих операцій використовується значення ІСТИНА (true) та ХИБНІСТЬ (false). В мові С значення ХИБНІСТЬ представлене нулем, а ІСТИНА – будь-яким числом, відмінним від нуля. В стандарті С99 додатково визначено цілий тип даних _Bool, який може зберігати значення 1 (true) та 0 (false). Також стандарт С99 додає заголовковий файл <stdbool.h>, в якому визначено імена макросів bool, true та false.

Приклад запису:

bool f = true;

Операції порівняння зазвичай використовуються в умовних виразах. Логічні операції &&, ||, ! зазвичай використовуються для об’єднання виразів порівняння. Наприклад, (A<=B)&&(B!=C).

Таблицю істинності логічних операцій мови С подано в таблиці 1.5.

Таблиця 1.4 – Операції порівняння та логічні операції, визначені в мові С

Операції порівняння
Операція Зміст операції
> Більше ніж
>= Більше або дорівнює
< Менше ніж
<= Менше або дорівнює
== Дорівнює
!= Не дорівнює
Логічні операції
Операція Зміст операції
&& І
|| АБО
! НІ, заперечення

Таблиця 1.5 – Таблиця істинності логічних операцій мови С

A B A&&B A||B !A

 

Операція sizeof()обчислює розмір пам’яті, необхідний для розміщення виразів або змінних вказаних типів. Операцію sizeof()можна застосовувати до констант, типів та змінних. Результатом є число байт, що відводяться під операнд.

Операція використовується в двох формах:

ім’я_типу А; sizeof А;

або

sizeof (ім’я_типу);

Наприклад, визначимо число байт, необхідних для розміщення змінної типу int:

sizеof(int);

Математичні функції. Основні математичні функції мови С подано в таблиці 1.6. Для забезпечення можливості використання цих функцій до коду програми має бути підключено заголовковий файл <math.h>. Всі функції, які приймають або повертають значення кута, працюють з радіанами.

 

Таблиця 1.6 – Основні математичні функції мови С

Ім'я Опис
acos арккосинус
asin арксинус
atan арктангенс
ceil округлення до найближчого більшого цілого числа
cos косинус
exp показникова функція
fabs абсолютне значення
floor округлення до найближчого меншого цілого числа
fmod повертає залишок від ділення двох чисел
log натуральний логарифм
log10 десятковий логарифм
modf(x, p) повертає цілу та дробову частину аргументу х зі знаком
pow(x,y) обчислює значення xy
sin синус
sqrt квадратний корінь
tan тангенс

 

За стандартом С89 аргументами математичних функцій повинні бути значення типу double, причому значення, що повертаються функціями, теж мають тип double. Стандартом С99 додані варіанти цих функцій, що працюють з типами float і long double. У цих функціях використовуються суфікси f та l відповідно (наприклад,
для функції sin() – це модифікації sinf() та sinl()).

Всі інші математичні функції можна виразити через основні, наприклад, ctg х = 1 / tg x тощо.

Приклади використання :

printf("%f", ceil(9.9));//результат 10printf("%f", floor(10.9));//результат 10 double val = -1.0;cos(val); printf("%f", sqrt(16.0));

 








Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 2291;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.036 сек.