Актуалізація опорних знань.
Деревина — дуже цінний матеріал, який використовується в житловому і промисловому будівництвах, на залізничному транспорті, в суднобудуванні, сільському господарстві, для виробництва предметів широкого вжитку.
За допомогою хімічної технології з деревини виготовляють близько двадцяти тисяч різноманітних виробів і речей, це: папір і тканина, кислоти і дубильні речовини, лаки і фарби, гліцерин, оцет, кормові дріжджі, кіно- і фотоплівка й ін.
Переваги деревини: проста й легка обробка, добра формоутворюваність, невелика вартість, відносна міцність і легкість, низька теплопровідність, гарний зовнішній вигляд обробленої поверхні.
Недоліки деревини:схильність до загнивання, займистість, гігроскопічність, усихання, розбухання тощо. Проте за допомогою спеціальної обробки, просочування антисептиками їм можна запобігти.
Деревообробна промисловість поділяється на чотири групи: лісопильне виробництво, столярне виробництво, виробництво клеєної і шаруватої деревини та виробництво по переробці неділової деревини та вторинної сировини.
Будова і властивості деревини.
Дерево, що росте, складається з трьох основних частин: кореневої системи 3, стовбура 2 та крони 1 (рис. 64). В кроні утворюються складні органічні речовини, необхідні для життя дерева. На поперечному перерізі стовбура видно кору 1, камбій 2, деревину 3 (рис. 65). Кора захищає дерево від механічних пошкоджень, коливань температури, шкідників. Між корою та деревиною є дуже тонкий, невидимий неозброєним оком шар — камбій, клітини якого здатні ділитися і рости. Під час ділення одна частина клітин залишається в камбіальному шарі, а друга утворює деревину.
Деревина становить основну масу стовбура і складається з серцевини 6, ядра 5 та заболоні 4. Деревина звичайно має світле забарвлення. При цьому у окремих порід вся маса деревини має забарвлення одного кольору (вільха, береза, граб), у інших центральна частина має більш темне забарвлення (дуб, модрина, сосна). Темнозабарвлена частина стовбура називається ядром, а світла — заболонню. Серцевина на поперечному розрізі має вигляд темної плями діаметром 2...5 мм. Основними фізичними властивостями деревини є колір, блиск, запах та текстура.
Колірдеревині надають дубильні, смоляні речовини та барвники, що є в клітинах. Дерева, що ростуть в різних кліматичних умовах, мають різний колір деревини: від білого (осика, липа) до чорного (чорне дерево). В межах одного кліматичного поясу кожна порода дерев має свій колір, який може бути додатковою ознакою для її розпізнавання. Так, деревина граба має світло-сірий колір, дуба і ясена — бурий, грецького горіха — коричневий.
Блиск— це здатність направлено відбивати світловий потік.: Блиск деревини залежить від її щільності, кількості, розмірів і розміщення серцевинних променів 7 (рис. 65). Особливо інтенсивний природний блиск має деревина бука, дуба, клена, білої акації. Деревина осики, липи, тополі має матову поверхню.
Запах деревини визначається вмістом у ній смоляних, ефірних та дубильних речовин.
Текстура. Кожна порода дерев має лише їй властиву текстуру, природний рисунок, який утворюється внаслідок перерізання волокон, річних кілець, серцевинних променів. Характер рисунка залежить від напряму розрізу та від того, з якої частини стовбура взято матеріал. Особливо красива текстура комлевої частини стовбура горіха, дуба, чинари, сірого клена, карельської берези.
При виготовленні виробів з деревини необхідно враховувати і її механічні властивості, що визначаються здатністю чинити опір дії зовнішніх сил. До основних механічних властивостей деревини належать: міцність, пружність, пластичність, твердість.
Міцністьдеревини — це здатність матеріалу чинити опір руйнівній дії зовнішніх сил.
Деревина має і таку властивість, як пружність,тобто здатність матеріалу відновлювати свою форму і об'єм після припинення дії зовнішньої сили.
Пластичність — це здатність деревини під впливом сили змінювати свою форму без ознак руйнування і зберігати цю форму після припинення дії сил.
Напередодні заняття бажано відвідати з учнями шкільну навчальну майстерню з обробки деревини. Там можна ознайомитися з інструментами та механічними верстатами з обробки деревини, а також заготовити матеріал - відрізки дощечок, реєчок, фанери. Знадобляться для виготовлення виробів і гілочки різної форми.
Під час наступної бесіди вчитель наголошує на значенні лісонасаджень та їх збереженні, попереджує дітей про недопустимість ламання саджанців та про пожарну безпеку в лісових масивах.
З'ясовуючи опорні знання учнів, учитель ставить питання до класу про конкретні приклади використання деревини та місцеві породи дерев. Демонструючи колекцію місцевих порід деревини, він дає можливість учням пробним шляхом визначити твердість породи.
За ступенем твердості породи дерева можна поділити на три групи:
м'які - липа, осика, тополя, верба, вільха;
середньої твердості - береза, сосна, ялина, піхта;
тверді - акація, граб, бук, дуб, клен, ясен.
Для виготовлення виробів молодші школярі використовують м'які породи деревини та гілочки кущів. Для обробки деревини в початкових класах найбільше користуються ножем. Учитель знайомить дітей з безпечними прийомами відрізування ножем заготовок та їх стругання.
Відрізуючи гілочку поперек, тримають її лівою рукою з натиском на підкладну фанеру або пресований картон (рис. 1, а). Спочатку ножем роблять надріз поперек волокон, потім, відступивши на 5-10 мм, виконують сколювання деревини під невеликим кутом.
При струганні деревини притримують лівого рукою кінець заготовки, а правою притискують лезо ножа під кутом 10-15° до деревини і плавно зрізають уздовж волокон стружку (б). Категорично забороняється стругати ножем до себе, в напрямі пальців лівої руки (в). Розколюють відрізки тільки прямошаруватої деревини і також на підставці. Ніж ставлять на розмічену лінію і кілька разів ударяють киянкою посередині леза. Після заглиблення леза в деревину, утримуючи ручку ножа лівою рукою, киянкою вдаряють по передній його частині до повного розколювання (г).
Відпиляти тонкі гілочки чи фанеру можна за допомогою лобзика (д), а реєчки, дощечки відпилюють ножівкою з дуже дрібними зубцями (е).
Рис.1 При цьому заготовка має бути закріплена струбциною або лещатами, щоб не поранити пальці.
Шліфують заготовки наждачною шкуркою чи наждачним папером (є).
З'єднують дерев'яні деталі переважно шипами. Проколюють шилом отвір в одній деталі, зістругують кінець другої деталі і вставляють у отвір (ж). Якщо з'єднання не досить щільне, то можна місця дотику деталей промазати клеєм «ПВА».
Крім того в промисловості використовують такі деревні матеріали, як столярні, деревностружкові та деревноволокнисті плити, фанера, шпон.
· Шпон— це тонкі листи деревини, одержані лущінням пропарених колод на лущильних верстатах. Виготовляють шпон з дуба, бука, берези, вільхи, липи, ясена, кедра, каштана. Використовують для виготовлення клеєної фанери, гнуто-клеєних деталей. Товщина шпона 0,55...1,5 мм.
· Фанера — листовий шаруватий деревний матеріал, одержаний склеюванням лущеного шпону, з взаємно перпендикулярним напрямом волокон у суміжних листах.
Фанеру випускають різних марок відповідно до призначення. Всі види фанери складаються не менше як з трьох шарів.
Кращою для роботи на уроках праці є трьохшарова букова, ясенова та березова фанера. Порівняно з іншими пиломатеріалами фанера має ряд переваг: мало жолобиться, має майже однакову міцність в усіх напрямках, не розтріскується, легко гнеться. При випилюванні лобзиком не кришиться. Внутрішні контури у візерунках можуть підходити один до другого на відстань 1...1.5 мм, залишаючи невеликі перемички, які забезпечують з'єднання рисунку в цілому.
У початкових класах основними способами обробки фанери є пиляння ножівкою, різання ножем, вирізування кругорізом, випилювання лобзиком, а також випалювання та контурне різьблення. Для цих робіт підбирається якісна фанера: однорідна за кольором, без тріщин і відколів, без сучків і пошкоджень грибком або гниллю. Товщина фанери для роботи залежить від призначення виробу.
В початкових класах основними способами обробки фанери є пиляння ножівкою, різання ножем, вирізування кругорізом, випилювання лобзиком, а також випалювання або контурне різьблення.
Для цих робіт підбирається якісна фанера: однорідна за кольором, без тріщин і відколів, без сучків і пошкоджень грибком або гниллю. Товщина фанери для роботи залежить від призначення виробу.
Для випилювання використовуються лобзик з набором пилочок, випилювальний столик-підставка, шило або буравчик.
Лобзик —металева дуга-рамка. На одному з кінців дуги закріплено гвинтовий затискач для пилочки, а на іншому—затискач і ручка лобзика, за яку його тримають при роботі. Між кінцями дуги за допомогою затискних гвинтів закріплюється пилочка, яку установлюють з деяким натягом. Пилочки для лобзика виготовляють у вигляді вузьких стальних смужок, на одній з кромок якої насічені дрібні зубці. В лобзик пилочка вставляється так, щоб її зубці були спрямовані вниз.
Випилювання проводять на столику-підставці. Виготовляється він з багатошарової фанери і закріплюється з правого боку робочого столу за допомогою струбцини. При випилюванні внутрішніх контурів деталі в фанері роблять отвори для пилочки. Для цього необхідно мати тонке шило або маленький буравчик.
Перед випилюванням фанеру ретельно шліфують, а потім на підготовлену поверхню наносять рисунок. Рисунок можна нанести через копіювальний папір або наклеїти на фанеру, а після випилювання зчистити рештки паперу. Випилюючи, треба сидіти прямо, не напружуючись. Лівою рукою тримають фанеру, покладену на столик-підставку, а правою — лобзик. Тримають лобзик так, щоб пилка рухалась вертикально вгору і вниз. Фанеру розрізають, коли пилка рухається вниз, злегка натискуючи вперед. При рухові пилки вгору її трохи відводять від краю різа. Необхідно слідкувати за тим, щоб пилочка надмірно не наближалась до підставки. Коли треба змінити напрям пиляння, повертають обережно фанеру, а не пилочку. Якщо необхідно випиляти внутрішній контур рисунка, один кінець пилочки закріплюють у нижньому гвинтовому затискачі, а другий пропускають крізь отвір, зроблений поруч з лінією розмітки, і затискують у верхньому затискачі.
Кожну випиляну деталь ретельно зачищають. Перш за все напилком або надфілем зачищають ребра внутрішніх і зовнішніх контурів. Потім зачищають поверхню деталі з обох боків шкуркою: спочатку — грубою, а потім — дрібнозернистою. Вироби можна покрити лаком або восковою пастою.
Фанеру можна використати і як матеріал для виконання контурного різьблення по деревині. Кращою фанерою для цієї роботи є березова. Вона хоч і твердіша, наприклад, за вільхову і різати на ній важче, але працювати безпечніше, оскільки вона менше сколюється. При різьбленні по дереву рисунок наносять на деревину олівцем від руки або переводять через копіювальний папір з оригіналу. Рисунок можна наносити як на чисту, так і на лаковану поверхню. Часто поверхню спочатку фарбують у чорний колір, а після висихання лакують. Переведений рисунок за допомогою пензлика покривають лаком, щоб лінії не стерлись у процесі роботи. Основну масу штрихів необхідно розміщати в поздовжньому напрямку, оскільки різати вздовж волокон значно легше. Глибина різання не повинна перевищувати 0,5...0,7 мм, бо товщина шару фанери всього 1 мм. Для контурного різьблення по дереву застосовують спеціальні різці - штихелі (рис.2).
Рис.2.
Дата добавления: 2015-01-24; просмотров: 1024;