Умови розвитку української культури в першій половині XVII ст.
■ Об'єднання більшості українських земель у Речі Посполитій сприяло як полонізації та окатоличенню частини української шляхти, так і культур- , ному зближенню різних регіонів України, ч Утрата православною церквою, яка була важливим чинником культурного процесу, свого ііри- і вілейованого становища.
— Активізація впливу на українську культуру західноєвропейської; поширення ідей Відродження.
— Посилення боротьби українців за свою національну самобутність в умовах польсько-литовського панування.
У складі Великого князівства Литовського, яке успадкувало надбання культури Київської Русі, умови для розвитку української культури були досить сприятливими. Проте після Люблінської унії на українські землі почався наступ поляків і католицької церкви. Перед українцями в умовах іноземної експансії та відсутності підтримки з боку держави постала проблема збереження культури й національної ідентичності. Водночас в Україну потрапляли ідеї Відродження, Реформації і Контрреформації, набувала поширення західноєвропейська система освіти. Українці знайшли в собі сили, прилучившись до здобутків західної культури, зберегти й реформувати православну церкву, створити власну систему освіти.
У середині XVII ст. на українських землях у різний час діяло 25 друкарень.
Найбільшою серед них була друкарня Києво-Печерської лаври, заснована архімандритом Є. Плетенецьким. Тут на початку XVII ст. вийшла друком ціла низка граматик, словників, букварів, різноманітної полемічної літератури. Побачив світ «Часослов», а пізніше — «Лексикон словенороський». Книгодрукування сприяло поширенню освіти, зміцнювало мовну єдність українського народу.
Освіта. Слов'яно-греко-латинські школи організувалися при братствах: Львівському (1585 р.), Київському (1615 р.), Луцькому (1620 р.), Кременецькому (1636 р.). Прикметною рисою цих шкіл було те, що вони мали всестановий характер і забезпечували досить високий рівень навчання.
У 1615 р. заможна київська шляхтянка Гальсина Гулевичівна подарувала свою спадкову землю на Подолі в Києві Київському Богоявленському братству Тут було засновано Київську братську школу. У ній працювали видатні вчені-просвітителі та педагоги: Йов Борецький, Єлисей Плетепецький, Захарія Копистенський, Мелетій Смотрицький (створив у 1619 р. навчальний посібник — «Граматику слов'янську за яким навчалися майже 150 років), Касіян Сакович.
У 1631 р. архімандрит Києво-Печерської лаври П. Могила заснував при ній школу вищого типу, яка за своєю програмою нагадувала єзуїтські колегіуми. Київське братство вбачало в цьому небезпеку для православ'я і, спираючись на підтримку запорозького козацтва, вступи ло в переговори з П. Могилою. Було досягнуто згоди про об'єднання обох шкіл у новий навчальний заклад — колегіум (1632 р.), який переходив під опіку П. Могили. Ця школа, зберігаючи національні традиції, прийняла програму і методи західноєвропейських університетів. Курс навчання тривав 12 років і поділявся на сім класів — підготовчий (фора), три нижчих (інфім, граматика, синтаксис), два середніх (поетика і риторика) і вищий. Студеї (студенти), як називали тих, хто навчався у вищому класі, вивчали філософію, що складалася з логіки, фізики і метафізики, та скорочений курс богослов'я. У колегіумі, кількість учнів якого в окремі роки досягала 2 тис. осіб, могли навчатися представники всіх станів українського суспільства. За організацією навчання Київський колегіум практично не відрізнявся від європейських академій, проте, незважаючи на неодноразові прохання П. Могили, польський уряд так і не надав йому цього статусу. Київський колегіум відіграв визначну роль у становленні вищої освіти України, Росії та інших слов'янських народів.
Архітектура. Протягом першої половини XVII ст. змінюється вигляд більшості українських міст. Їх забудова починає впорядковуватися згідно з планом. Зростає кількість мурованих споруд: церков, монастирів, світських будівель (будинки міщан і шляхти, магістрати тощо). Проте архітектура цього періоду представлена насамперед оборонними спорудами: замками, фортецями та іншими укріпленнями. Найбільш відомі споруди, що збереглися на сьогодні, такі' місто-фортеця Кам'янсць- Подільський, замки Луцька, Острога, Меджибожа та іп. Значного успіху в будівництві оборонних споруд досягли козаки. Зокрема, укріплення Запорозької Січі було першокласною для свого часу фортецею.
Від початку XVII ст. оборонні споруди, світські будівлі, церкви набувають рис, притаманних ренесансному стилю (витонченість, декоративне оздоблення, великі вікна, скульптури та ін.). Унікальним зраз ком ренесансного будівництва став ансамбль львівської площі Ринок, будинок Корнякта та Чорна Кам'яниця, а також споруди, пов'язані з Львівським Успенським братством, — Успенська церква, каплиця Трьох Святителів, вежа Корнякта. Авторами цих проектів були Павло Римлянин, Амброджіо Прихильний, Петро Барбон та ін.
Для образотворчого мистецтва цього періоду властиве художнє використання народних та релігійних традицій. Його головними жанрами були церковний та світський. Українським іконам XVI — першої половини XVII ст. властиве продовження й удосконалення традицій візантійського іконопису. Дедалі частіше зображення па образах набували реалістичних рис. Справжньою перлиною, створеною українськими майстрами першої половини XVII ст., є іконостас П'ятницької церкви у Львові. До шедеврів українського .мистецтва належать також іконостас Львівської Успенської церкви, ікони для якого малювали відомі львівські художники Федір Сенькович та Микола Петрахнович, іконопис в Успенському соборі Києво-Печерського монастиря, Богородчанський іконостас у Скиті Манявському в Галичині видатного маляра й різьбяра Йова Кондзелевича тощо.
Поряд із церковним розвивалися світські жанри. У цей період, зокрема, з'явилися портрет, батальне малярство. Показовими щодо цього є портрети. К. Острозького та львівського князя К. Корнякта.
Досконалим видом тогочасного мистецтва була книжкова мініатюра. Яскравим прикладом використання українськими майстрами мотивів європейського Відродження є мініатюри Пересопницького Євангелія.
Із появою друкарства набув поширення новий вид мистецтва — гравюра (зроблений на папері відбиток із зображенням, вирізаним на дошці). Спочатку сюжети для гравюр бралися зі Святого Письма. Високою майстерністю відзначалися гравюри у львівському «Апостолі» та «Острозькій Біблії» Івана Федорова. Славилася своїми гравюрами друкарня Києво-Печерського монастиря. Зокрема, у виданому нею «Євангелії учительному» (1637 р.) вміщено близько 50 гравюр.
На початку 20-х рр. XVII ст. з'явилася світська гравюра. Перші такі гравюри було вміщено як ілюстрації до книги К. Саковича «Вірші на жалосний погреб... Петра Конашевича-Сагайдачного».
Дата добавления: 2014-12-03; просмотров: 1269;