Предмет і об'єкт дослідження етнопсихології
Будь-який науковий напрям переростає в окрему галузь науки тільки
тоді, коли починає набувати власної "самосвідомості", визначаючи своє
місце серед інших наук, уточнюючи основні принципи та поняття, а в
процесі уточнення основних понять визначається з об'єктом і предметом
своїх досліджень.
Етнопсихологія як самостійна наука зародилась на ґрунті таких дис-
циплін, як етнографія, соціальна психологія, соціологія та соціальна ан-
тропологія. Тому з даними науками у неї схожий предмет досліджен-
ня -- етнічні спільноти. Але у кожної з них до нього власний підхід. Як-
що етнографія вивчає побут і культуру народів, то етнопсихологія -- сві-
домість етнічних спільнот, закономірності її формування та функціону-
вання, а також інші психологічні особливості етносу.
Найчіткіше визначення предмета етнопсихології, на нашу думку, да-
ють А. Бороноєв і В. Павленко.
Предметом етнопсихологіїє соціально-психологічні риси націо-
нально-етнічних спільнот, їхній вплив на поведінку особистості, а також
соціально-психологічні процеси й особливості етнічного розвитку та
міжнаціонального спілкування [3].
Виходячи з цього визначення, автори виділяють у предметній галузі
етнопсихології три дослідницьких блоки.
Архетип (від гр. archetipos -- першообраз) -- спосіб зв'язку образів, які пере-
ходять від покоління до покоління.
1. Вивчення феномену етнопсихології на двох її рівнях: власне психо-
логії та самосвідомості.
Тут досліджується зміст етнопсихології у сфе-
рах культури та способу життя тієї чи іншої спільноти.
У цьому блоці в рамках дослідження самосвідомості вивчається
проблема "нація -- особистість", тобто набуття особистістю націо-
нальних рис та їхнього впливу на її життєдіяльність і поведінку, а та-
кож усвідомлення нацією власних якостей та ідентифікація себе з пев-
ною спільнотою.
Крім того, тут вивчається система народної (етнічної) педагогіки, що
допомагає зрозуміти, як індивід набуває національних рис і самосвідо-
мості під впливом культурно-духовного середовища, яке визначає його
поведінку.
2. Вивчення соціально-психологічних явищ, що виникають при спіл-
куванні людей різних національностей.
Соціальна психологія виділяє три види спілкування: комунікативне,
інтерактивне та перцептивне. Дана класифікація була запозичена етно-
психологією для власних дослідницьких проблем.
Отже, комунікативне спілкування -- це обмін інформацією між людь-
ми, продуктами духовної сфери, ідеями, станом свідомості, почуття-
ми. У міжетнічному спілкуванні цей процес дуже складний і залежить
від активності суб'єктів спілкування, їхніх установок, клімату та спосо-
бу життя народів.
Інтерактивне спілкування -- це взаємодія людей на основі спільної
діяльності. Тут також є місце для дослідження етнічних проблем. На-
приклад, спостерігається, що спільній діяльності представників різних
народів часто заважають різні трудові навички та звички, національний
досвід в організації праці, її темпи та характер спілкування.
Перцептивне спілкування розглядається як сприймання та розумін-
ня людьми різних національностей одне одного. Цей дослідницький блок
пов'язаний із вивченням закономірностей спілкування та соціально-пси-
хологічних аспектів взаємодії представників різних етнічних груп у кон-
кретних ситуаціях. Значне місце тут відводиться проблемі етнічних сте-
реотипів.
3. Третій дослідницький блок етнічної психології пов'язаний із ви-
вченням соціально-психологічних закономірностей розвитку етнічних
спільнот -- етногенезу.
Ці дослідження набувають особливої гостроти у зв'язку із сучасним
проявом етнічної самобутності, коли в багатьох державах розв'язуються
проблеми національної єдності, національної консолідації та самостій-
ності, суверенітету, що є умовами подальшого соціально-економічного
та духовного розвитку [4].
Крім того, етнопсихологія вивчає таку проблему, як "етнос та особис-
тість". Адже становлення людини як особистості неможливе без етніч-
ної культури, цінностей, традицій, без елементів свідомості та підсвідо-
мості спільноти, до якої вона належить.
Як показує досвід, порушення цієї закономірності веде до національ-
ного нігілізму, руйнування особистості та культури, а це, у свою чер-
гу, -- до маргіналізації1 сучасного суспільства.
Дата добавления: 2014-12-22; просмотров: 2607;