Малювання плоских предметів у перспективі
Плоскі предмети квадратної, прямокутної або круглої форми є здебільшого складовими частинами об'ємних геометричних тіл і предметів.
Уміння побудувати квадрат у перспективі дає можливість робити цілий ряд перспективних побудов.
У просторі квадрат може займати різні положення: лежати на предметній площині (так прийнято називати підлогу, поверхню землі), підніматися над нею у горизонтальному, вертикальному або похилому положенні. Відносно картинної площини (картини), яка знаходиться між глядачем та зображуваними предметами і є перпендикулярною до предметної площини, площина квадрата може бути паралельною, перпендикулярною і похилою (мал. 1).
Розглянемо прийоми вивчення з учнями правил побудови квадрата у перспективі. За тиждень до заняття кожний учень дістає завдання виготовити картонну модель прямокутника розміром, наприклад, 150X200 мм з квадратом посередині. Дві бокові і верхню сторони квадрата вирізують. На урок вчитель приносить і велику модель, яку під час вивчення правил перспективи демонструє перед кожним рядом учнів. Учні спостерігають перспективу квадрата на великій моделі, закріплюють набуті знання на своїх моделях і намагаються побудувати перспективу квадрата, роблячи начерки з натури.
Мал.1
Перше положення. Якщо квадрат у натурі розташований паралельно картині (учитель і учні на моделях не відгинають квадрат), то при його зображенні матимемо також квадрат (мал. 2).
Друге положення. Якщо дві сторони горизонтально розташованого квадрата паралельні картині, то дві інші перпендикулярні до неї (учитель і учні відгинають на моделі квадрат униз). Сторони квадрата, паралельні картині, зображуються паралельно лінії горизонту. Сторони, перпендикулярні до картини, зображуються такими, які сходяться на лінії горизонту в точці сходу (мал. 2).
Мал. 3
Працюючи з моделлю, учні бачать, як з відхиленням змінюється форма квадрата: він став вужчим, дальша горизонтальна лінія його здається коротшою. На скільки ж став вужчим квадрат і на скільки скоротилася дальша горизонтальна лінія, учні визначають на основі квадратного вирізу.
Третє положення. Квадрат знаходиться у вертикальній площині, перпендикулярній до картини. У цьому випадку дві його вертикальні сторони також паралельні картині, а дві інші — перпендикулярні до неї (мал. 4).
Мал.4
Спостереження і малювання перспективи квадрата у вертикальному положенні проводиться у такій самій послідовності, як і в горизонтальному положенні. Повертаємо тільки квадратну модель так, щоб та її частина, яка була внизу, знаходилася з правого або лівого боку.
Четверте положення. Щоб побудувати горизонтальний квадрат, у якого жодна із сторін не паралельна картині, треба спочатку побудувати прямий кут з двома сторонами, а потім за допомогою точок сходу побудувати дві інші сторони.
Малюючи з натури, необхідно точно визначити кути нахилу горизонтальних ліній. Кут можна визначити, якщо прикласти.до кута квадрата, що лежить на столі, лінійку паралельно до лінії горизонту. На відстані кути нахилу вимірюються олівцем, який тримають у руці (мал. 5).
Мал.5
Для демонстрації цього положення і малювання з натури використовується окрема модель квадрата.
Коли учні зрозуміють, як змінюється форма квадрата залежно від його положення у просторі, засвоять прийоми зображення квадрата, вчитель переходить до малювання предметів прямокутної форми. Для прикладу візьмемо малювання обкладинок розкритої книжки. Це і наступні завдання — для учнів IV класу.
Учні розміщують перед собою на партах картонні моделі так, щоб права половина обкладинки була у фронтальному положенні, а ліва ішла вглиб. У бесіді вчитель зосереджує увагу учнів на тому, що права половина обкладинки має форму правильного прямокутника, а ліва здається вужчою і звужується тим більше, чим більше вони відхиляють її вглиб. Можна запропонувати учням візуально виміряти олівцем ширину однієї і другої половин обкладинок.
Далі вчитель пропонує учням визначити, де проходить лінія горизонту, тобто уявна лінія, що перебуває на рівні очей. Як це зробити? Прикласти олівець на рівні очей.
Лінія горизонту може проходити вище обкладинки, перетинаючи її, і нижче. Вчитель за допомогою великої моделі, піднімаючи і опускаючи її, демонструє всі ці положення, показує на класній дошці прийоми зображення обкладинки
Спочатку визначаємо місце для малюнка на папері — композицію. Визначивши ширину і висоту всієї обкладинки, виконуємо схематичну побудову зображення на папері. Половину обкладинки, паралельну лінії очей, зобразимо як прямокутник. Візуально встановлюємо, на скільки скорочена половина, що знаходиться під кутом. Позначимо її легкою лінією. Найважче зобразити лінії верхнього і нижнього країв цієї половини обкладинки, які знаходяться у перспективному скороченні. Тут не можна обійтися без лінії горизонту. Якщо лінія горизонту знаходиться вище моделі (так буває, коли моделі стоять перед учнями на парті), то лінії верхнього і нижнього країв лівої половини обкладинки підіймаються вгору: нижня — більше, а верхня — менше, внаслідок чого дальший вертикальний край став коротшим. Слід провести допоміжні лінії до перетину їх у точці сходу на лінії горизонту (мал. 6).
Мал. 6
Якщо лінія горизонту знаходиться нижче моделі, то верхня і нижня лінії половини обкладинки під кутом ідуть униз (верхня — більше, нижня — менше). Якщо ж лінія горизонту перетинає модель, то верхня лінія іде вниз, а нижня — вгору до перетину на лінії горизонту. Допоміжні лінії і точка сходу допоможуть правильно зобразити перспективні зміни скороченої половини обкладинки
Дата добавления: 2015-09-29; просмотров: 1412;