Лекция 2. Универсальные мотивы и композиции в орнаменте.
Задача1. Визначити індивідуальні індекси собівартості, обсягу товарів та загальних витрат по кожному виду товару.
Визначити загальні агрегатні індекси собівартості, обсягу товарів та загальних витрат в цілому. На основу взаємозв’язку індексів показати вплив факторів (собівартості, обсягу товарів) на відносну зміну загальних витрат.
№ п/п | Вид товару | Собівартість одиниці, грн. | Обсяг товарів у натурально- му виразі | Загальні витрати, грн. | іс | іQ | іZ | ||||
базисний | звітний | базисний | звітний | базисн | звітн | ||||||
с0 | с1 | Q0 | Q1 | Z0 | Z1 | с1/с0 | Q1/Q0 | Z1/Z0 | с0Q1 | ||
1. | Молоко, кг | 0,9 | 1,25 | 1,39 | 0,875 | 1,22 | |||||
2. | М'ясо, кг | 1,32 | 0,833 | 1,096 | |||||||
3. | Пальто, шт. | 1,16 | 0,75 | 0,872 | |||||||
4. | Костюм, шт. | 1,17 | 1,1 | 1,283 | |||||||
Разом | - | - | - | - | - | - | - |
Індивідуальні індекси собівартості: іс = .
Індивідуальні індекси фізичного обсягу: іQ = .
Індивідуальні індекси товарообороту: іZ = .
Висновки: по третьому виду продукції – пальтам: собівартість пальт у звітному періоді порівняно з базисним збільшилася на 16% (іс = 1,16), обсяг товарів зменшився на 25% (іQ = 0,75), а загальні витрати у звітному періоді порівняно з базисним зменшився на 12,8% (іZ = 0,872).
Для характеристики зміни рівня собівартості та обсягу товарів обчислимо загальні індекси, використовуючи їхні агрегатні формули:
Зведений агрегатний індекс собівартості: Iс .
Iс =
Зведений агрегатний індекс обсягу товарів:
.
Загальний індекс загальних витрат:
або ІZ = Ic * IQ
IZ = 1,178 * 0,907 = 1,068 або 106,8%
Висновки: в цілому загальні витрати у звітному періоді порівняно з базисним збільшився на 6,9%, в тому числі за рахунок зміни рівня собівартості
збільшилися на 17,8%, а за рахунок зміни обсягу товарів загальні витрати
зменшилися на 9,3%.
Зведений індекс постійного (фіксованого) складу – це індекс, який визначено з вагами зафіксованими на рівні звітного періоду і який показує зміну середнього рівня якісного показника за рахунок зміни індексованої величини щодо окремої одиниці сукупності (або показує, як у середньому змінилися значення ознаки при незмінній фіксованій структурі):
Індекс змінного складу – це індекс, який відображає відношення середніх рівнів якісного показника, що належать до різних періодів часу тобто він відбиває не лише зміни значень ознаки х, а й зміни в структурі сукупності.
Іх – зведений індекс середнього рівня якісного фактора Показує на скільки відсотків змінився середній рівень якісного фактора на одиницю продукції в цілому звітному році порівняно з базисним під впливом двох факторів: якісного та кількісного.
Індекс структурних зрушень –це індекс, який показує вплив змін в структурі явища, що вивчають, на динаміку середнього рівня цього явища.
Показує як структурні зрушення (зміна питомої ваги розміру кількісного показника у звітному періоді порівняно з базисним) вплинули на зміну результативного показника.
Задача 2. Визначити індекси фіксованого складу, змінного складу та структурних зрушень на основі наступних даних.
Підприє- мство | Ціна продукції, грн. | Обсяг реалізованої продукції, т | Виручка від реалізації продукції, грн. | ||||
базисний | звітний | базисний | звітний | базисний | звітний | ||
р0 | р1 | Q0 | Q1 | р0Q0 | р1Q1 | р0Q1 | |
1. | |||||||
2. | |||||||
3. | |||||||
Разом | - | - |
V = p * Q
Висновки: в умовах постійної структури ціна продукції в середньому по трьох підприємствах збільшилася на 3,1%.
Висновки: середня ціна продукції у звітному періоді порівняно з базисним періодом по трьох підприємствах підвищилася на 4%.
Висновки: за рахунок зміни питомої ваги обсягу реалізованої продукції у звітному році порівняно з базисним виручка від реалізації збільшилися на 0,9%.
Після ряду перетворень (вираження індексів змінного і постійного складу через їх формули) індекс структурних зрушень можна представити формулою:
.
Використання індексу структурних зрушень при розрахунках:
а)
- індекс загального розміру кількісного показника.
Задача 3. На основі даних попередньої задачі розрахувати загальні індекси, показати взаємозв’язок з індексом структурних зрушень.
б) - зведений індекс результативного показника.
.
Висновки: у звітному році порівняно з базисним виручка від реалізації продукції зменшилася на 5%, в тому числі за рахунок зміни ціни виручка від реалізації продукції збільшилася на 3,1%, а за рахунок зміни обсягу реалізованої продукції – зменшилася на 7,9%.
5. Розкладання абсолютного приросту результативного показника по факторам проводиться на основі індивідуальних індексів та зведених агрегатних індексів.
а) на основі індивідуальних індексів.
Якщо результативний індекс є добутком факторіальних, то абсолютна зміна результативного показника є сумою абсолютних змін під впливом кожного з факторів.
Задача 4. Розкласти абсолютну зміну виручки від реалізації продукції по факторам, використовуючи дані задачі 2 (підприємство №1).
Висновки: у звітному періоді порівняно з базисним виручка від реалізації продукції на першому підприємстві зменшилася на 3125грн, втому числі за рахунок зміни ціни виручка збільшилася на 1375грн, а за рахунок зміни обсягу реалізованої продукції – зменшилася на 4500грн.
б) на основі зведених агрегатних індексів.
Якщо зведений агрегатний індекс дорівнює добутку агрегатних індексів якісного і кількісного факторів, то
або це різниця між чисельником і знаменником зведеного індексу результативного показника:
Абсолютний вплив кожного з фактора окремо визначається як різниця між чисельникам і знаменником відповідного індексу:
Задача 5. Визначити абсолютну зміну результативного показника в цілому по трьох підприємствах (задача 2) і розкласти її по факторам.
Висновки: у звітному році порівняно з базисним виручка від реалізації зменшилася на 3525грн., в тому числі за рахунок зміни ціни виручка збільшилася на 1975грн., а за рахунок зміни обсягу реалізації зменшилася на 5500грн.
6. Загальні середні індекси будуються на основі агрегатних індексів з використанням індивідуальних індексів, в залежності від наявних ознак. Вони використовуються тоді, коли невідомі величини x і m, але є інформація про розміри результативних показників (М0, М1) у базисному або звітному періоді, а також є інформація про відносні зміни факторіальних показників у звітному періоді порівняно з базисним (іх, іm). Тоді на основі факторіальних агрегатних індексів (Іx, Im) будуються формули загальних середніх індексів.
1) Загальні середні індекси якісного фактору:
Дано: М1; → ;
.
Ми отримали середній гармонійний індекс якісного фактору.
Дано: М1; М0; ; → ;
.
Ми отримали середній арифметичний індекс якісного фактору.
2) Загальні середні індекси кількісного фактору:
Дано: М0, М1, ; →
.
Ми отримали середній гармонійний індекс кількісного фактору.
Дано: М0 ; →
.
Ми отримали середній арифметичний індекс кількісного фактору.
Задача 6. Визначити: зведені індекси фонду оплати праці, заробітної плати одного працівника, кількості працівників; абсолютну зміну фонду оплати праці у звітному році порівняно з базисним і розкласти її по факторам.
№ цеху | Фонд оплати праці, тис. грн. | Тпрl , % | il | ||
L0 | L1 | ||||
60,2 | 75,5 | +12 | 1,12 | 67,4 | |
40,3 | 63,6 | +10 | 1,10 | 57,8 | |
100,5 | 139,1 | 125,2 |
;
;
Висновки: фонд оплати праці у звітному періоді порівняно з базисним по двох цехах збільшився на 38%, в тому числі за рахунок зростання заробітної плати одного працівника фонд оплати праці збільшився на 11%, а за рахунок зміни кількості працівників – збільшився на 25%.
Висновки: фонд оплати праці у звітному періоді порівняно з базисним збільшився на 38,6 тис. грн. (за рахунок зміни середньої заробітної плати збільшився на 13,9 тис. грн., за рахунок зміни кількості працівників – на 24,7 тис. грн.).
7.Для вивчення зміни явищ більш ніж за два періоди застосовують ряди індексів за ланцюговою і базисною системами.
Ланцюгові індивідуальні індекси обчислюються шляхом співставлення кожного наступного рівня з попереднім (ланцюгові темпи росту).
Базисні індивідуальні індекси обчислюють шляхом співставлення кожного наступного рівня з першим, який приймається за базу.
Добуток ланцюгових індивідуальних індексів = базисному за весь період.
Задача 7. За перший рік продуктивність праці зросла на 5%, за другий – на 2%,за третій - зменшилася на 4% (ланцюгові дані). Як змінилась продуктивність праці за всі роки.
Висновки: за 3 роки продуктивність праці зросла на 2,9%.
Для загальних агрегатних індексів це правило дійсне лише тоді, коли один із факторів постійний для всіх індексів.
Лекция 2. Универсальные мотивы и композиции в орнаменте.
В многообразии проявлений древней мировой орнаментики четко прослеживается определенный ряд мотивов и их сочетаний (композиций), который является базовым, основополагающим на протяжении всей ее истории. Среди них на первое место следует поставить круг, крест и квадрат — три универсальнейшие формулы, на которых, как на трех китах, зиждется вся наша материальная культура.
В существующей обширной литературе, касающейся этих формул, крест трактуется как древнейший сакральный знак, подчеркивающий идею центра, упорядочивающий пространство, определяя в нем направление связей и зависимостей, означающий ориентацию в пространстве, точку пересечения верха-низа, правого-левого. Вертикальный стержень креста в первобытном сознании отождествляется с Осью мира, Мировым Древом. Стоящая с раскинутыми руками человеческая фигура имеет форму креста, и сам человек в древнем мире воспринимал себя как живую модель Оси мира и системы координат.
Круг в самом общем аспекте был в древнейшей культуре воплощением представлений о важнейших, основополагающих качествах: абсолютное равенство, прямота, единообразие, бесконечность, вечность, круговорот бытия. Сюда входили и морально-эстетические аспекты — добро, красота и проч. Круг ассоциировался с понятием небесного совершенства — Бог, Небо, Космос, Солнце, луна, звезда, планета и проч.
Третья формула — квадрат — в отличие от круга связывается с идеей земного начала как места обитания человека, воспринимаемого в системе координат, где выделены стороны света и присутствует четырехмерная цикличность природных явлений. Четырехугольник с крестом еще более усиливает это значение, образуя центр, ось координат, и в то же время делает саму данную формулу выражением чрезвычайно важных и сложных смыслов, о чем речь пойдет несколько позже. По сути дела квадрат является производной формой, это как бы круг, преобразованный с помощью креста. Что же касается формулы креста в квадрате, то она, как мы уже отмечали, является вторичной, производной от креста в круге.
Генетическая связь понятий, воплощенная в круге, кресте и квадрате, проявилась в бесчисленном множестве вариантов орнаментальных мотивов, буквально пронизывая всю толщу организма этого искусства от глубокой древности до наших дней. Поэтому и в орнаменте рассмотренные нами формулы и их одновременную проекцию друг в друге ни в коей мере нельзя относить лишь к разряду основополагающих мотивов. Они находят постоянное воплощение не только в самих мотивах, но и в способе их соединения, сочетании этих мотивов между собой, формально проявляющемся в композиции орнамента.
В самом деле, такие наиболее элементарные и универсальные орнаментальные композиции, как линейная, шахматная, круговая, имеют непосредственную генетическую связь с этими формулами. Вспомним, в частности, восточный ковер, символизировавший в древности своей формой и орнаментом плоскостную картину мира. В середине его размещалось изображение круга в квадрате (овале) — центра мироздания, и таким образом вся схема строилась на взаимодействии прямоугольника (вытянутого квадрата), креста и круга.
Свастика и спираль относятся к числу древнейших знаков, имеющих громадное значением для орнамента. Свастика, являющаяся в символическом отношении производной от формы креста (ломаный крест), как бы означает идею «крест в движении». Тем самым она есть отображение замкнутого кругового движения Вселенной и всего того комплекса идей, которые связаны с идеей креста и круга. Свастика — еще одно наглядное подтверждение изначального единства символики креста, круга и квадрата, ибо несет в себе изобразительное воплощение этого единства.
Рассмотренное выше понятие креста связано с таким глобальным сакрально-мировоззренческим образом, как Мировое Древо (частным случаем которого является Древо жизни) — один из наиболее универсальных образов мировой мифологии (как известно, представлению о Мировом Древе генетически предшествует миф о первопредке, прародителе мира).
В мировой орнаментике имеет место огромное множество различных модификаций изображения Древа, включая и непосредственное так или иначе стилизованное изображение его одного, или в окружении симметрично расположенных по бокам охранителей (так называемая «трехчастная композиция»), или же, наконец, в виде более распространенной в дальнейшей истории орнаментики геральдической (симметрической) композиции, в которой самого Древа уже нет, но остается декоративно увековеченный образ его присутствия (с примерами трехчастной и геральдической композиции мы в дальнейшем постоянно будем встречаться при анализе орнамента различных исторических эпох).
Множественность его модификаций в искусстве объясняется тем, что Древо и его охранители связывались с различными объектами, материально воплощавшими их символику в Древних культурах. Древу, в частности,
поклонялись, почитая его в образе финиковой пальмы, сикоморы, кедра, кипариса, дуба, березы и проч. С ним были символически связаны папирус, лотос, лилия и другие растения. В свою очередь, миф о Древе, выросшем из Мирового океана, связан с мифом о рождении Солнца. Мотив распустившегося на вершине Древа цветка, породившего Солнце, увековечен в образе колонны, что наглядно демонстрирует древняя архитектура самых различных культур. Равно как в виде охранителей выступали крылатые козлы, быки, орлы, собаки, львы и проч.
Поэтому геральдика орнамента (если, разумеется, речь идет о полноценном художественном явлении, а не об его механическом подобии) никогда не бывает равна простому симметричному построению, а ее подлинное содержание можно раскрыть лишь при ретроспективном анализе всей композиции в целом.
Дата добавления: 2015-03-07; просмотров: 1619;