Термінологія

Термін "інтелект" (intelligence) походить від латинського intellectus – що означає розум, розумові здібності людини. Відповідно штучний інтелект (artificial intelligence) – ШІ (AI) звичайно тлумачиться як властивість автоматичних систем брати на себе окремі функції інтелекту людини, наприклад, вибирати і приймати оптимальні рішення на основі раніше отриманого досвіду і раціонального аналізу зовнішніх впливів.

Ми інтелектом будемо називати здатність мозку вирішувати інтелектуальні завдання шляхом отримання, запам'ятовування і цілеспрямованого перетворення знань у процесі навчання на досвіді і адаптації до різноманітних обставин.

У цьому визначенні під терміном "знання" мається на увазі не тільки та інформація, що надходить у мозок через органи почуттів. Такого типу знання надзвичайно важливі, але недостатні для інтелектуальної діяльності. Справа в тому, що об'єкти навколишнього середовища мають властивість не тільки впливати на органи почуттів, але й перебувати один з одним у певних відносинах. Ясно, що для того, щоб здійснювати в навколишньому світі інтелектуальну діяльність (або хоча б просто існувати), необхідно мати в системі знань модель цього світу. У цій інформаційній моделі навколишнього середовища реальні об'єкти, їхні властивості й відносини між ними не тільки відображаються й запам'ятовуються, але й, як це зазначено у визначенні інтелекту, можуть "цілеспрямовано перетворювати". При цьому істотно те, що формування моделі зовнішнього середовища відбувається "у процесі навчання на досвіді й адаптації до різноманітних обставин".

Ми вжили термін "інтелектуальне завдання". Для того, щоб пояснити, чим відрізняється інтелектуальне завдання від просто завдання, необхідно ввести термін "алгоритм" – один з наріжних термінів кібернетики.

Під алгоритмом розуміють точне прописання виконання в певному порядку системи операцій для рішення будь-якого завдання з деякого даного класу (множини) завдань. Термін "алгоритм" походить від імені узбецького математика Аль-Хорезмі, що ще в IX столітті запропонував найпростіші арифметичні алгоритми. У математиці й кібернетиці клас завдань певного типу вважається вирішеним, коли для його рішення встановлений алгоритм. Знаходження алгоритмів є природною метою людини при рішенні нею різноманітних класів завдань. Пошук алгоритму для завдань деякого даного типу пов'язаний з тонкими і складними міркуваннями, які вимагають великої винахідливості і високої кваліфікації. Прийнято вважати, що подібного роду діяльність вимагає участі інтелекту людини. Завдання, пов'язані з пошуком алгоритму рішення класу завдань певного типу, будемо називати інтелектуальними.

Що ж стосується завдань, алгоритми рішення яких уже встановлені, то, як відзначає відомий фахівець в області ШІ М. Мінський, "зайве приписувати їм таку містичну властивість, як "інтелектуальність". Справді, після того, як такий алгоритм уже знайдений, процес рішення відповідних завдань стає таким, що його можуть у точності виконати людина, обчислювальна машина (належним чином запрограмована) або робот, які не мають найменшого поняття про сутність самого завдання. Потрібно тільки, щоб особа, що вирішує завдання, була здатна виконувати ті елементарні операції, з яких складається процес, і, крім того, щоб вона педантично й акуратно керувалась запропонованим алгоритмом. Така особа, діючи, як говорять у таких випадках, чисто машинально, може успішно вирішувати будь-яке завдання розглянутого типу.

Тому є зовсім природним виключити із класу інтелектуальних такі завдання, для яких існують стандартні методи рішення. Прикладами таких завдань можуть служити чисто обчислювальні завдання: рішення системи лінійних алгебраїчних рівнянь, чисельне інтегрування диференціальних рівнянь і т.д. Для рішення подібного роду завдань є стандартні алгоритми, які являють собою певну послідовність елементарних операцій, що може бути легко реалізована у вигляді програми для обчислювальної машини. На противагу цьому для широкого класу інтелектуальних завдань, таких як розпізнавання образів, гра в шахи, доказ теорем і т.п., навпаки ця формальна розбивка процесу пошуку рішення на окремі елементарні кроки часто виявляється досить складною, навіть якщо саме їх рішення нескладне.

Таким чином, ми можемо перефразувати визначення інтелекту як універсальний надалгоритм, що здатний створювати алгоритми рішення конкретних завдань.

Ще цікавим зауваженням тут є те, що професія програміста, виходячи з наших визначень, є однією найінтелектуальніших, оскільки продуктом діяльності програміста є програми – алгоритми в чистому вигляді. Саме тому створення навіть елементів ШІ повинно дуже підвищити продуктивність його праці.

Діяльність мозку (що володіє інтелектом), спрямовану на рішення інтелектуальних завдань, ми будемо називати мисленням, або інтелектуальною діяльністю. Інтелект і мислення органічно пов'язані з рішенням таких завдань, як доказ теорем, логічний аналіз, розпізнавання ситуацій, планування поводження, ігри і керування в умовах невизначеності. Характерними рисами інтелекту, що проявляються в процесі рішення завдань, є здатність до навчання, узагальнення, нагромадження досвіду (знань і навичок) і адаптації до умов, що змінюються у процесі рішення завдань. Завдяки цим якостям інтелекту мозок може вирішувати різноманітні завдання, а також легко перебудовуватися з рішення одного завдання на інше. Таким чином, мозок, наділений інтелектом, є універсальним засобом рішення широкого кола завдань (у тому числі неформалізованих), для яких немає стандартних, заздалегідь відомих методів рішення.

Варто мати на увазі, що існують і інші, чисто поведінкові (функціональні) визначення. Так, по А.Н. Колмогорову, будь-яка матеріальна система, з якою можна досить довго обговорювати проблеми науки, літератури й мистецтва, має інтелект. Іншим прикладом поведінкового трактування інтелекту може служити відоме визначення А. Тьюринга. Його зміст полягає в наступному. У різних кімнатах перебувають люди й машина. Вони не можуть бачити один одного, але мають можливість обмінюватися інформацією (наприклад, за допомогою електронної пошти). Якщо в процесі діалогу між учасниками гри людям не вдається встановити, що один з учасників – машина, то таку машину можна вважати такою, що володіє інтелектом.

До речі цікавий план імітації мислення запропонований А. Тьюрингом. "Намагаючись імітувати інтелект дорослої людини, – пише Тьюринг, – ми змушені багато міркувати про той процес, у результаті якого людський мозок досяг свого дійсного стану... Чому б нам замість того, щоб намагатися створити програму, що імітує інтелект дорослої людини, не спробувати створити програму, що імітувала б інтелект дитини? Адже якщо інтелект дитини одержує відповідне виховання, він стає інтелектом дорослої людини... Наш розрахунок полягає в тому, що пристрій, йому подібний, може бути легко запрограмований... Таким чином, ми розчленуємо нашу проблему на дві частини: на завдання побудови "програми-дитини" і завдання "виховання" цієї програми".

Забігаючи наперед, можна сказати, що саме цей шлях використовують практично всі системи ШІ. Адже зрозуміло, що практично неможливо закласти всі знання в досить складну систему. Крім того, тільки на цьому шляху виявляться перераховані вище ознаки інтелектуальної діяльності (накопичення досвіду, адаптація і т.д.).

 








Дата добавления: 2015-10-09; просмотров: 664;


Поиск по сайту:

При помощи поиска вы сможете найти нужную вам информацию.

Поделитесь с друзьями:

Если вам перенёс пользу информационный материал, или помог в учебе – поделитесь этим сайтом с друзьями и знакомыми.
helpiks.org - Хелпикс.Орг - 2014-2024 год. Материал сайта представляется для ознакомительного и учебного использования. | Поддержка
Генерация страницы за: 0.005 сек.